24/07/2023

কাৰ্বি ভাষা

     জনজাতীয় ভাষাসমূহৰ ভিতৰত মোৰ দৃষ্টিত সহজ ভাষা হ'ল বড়ো, ককবৰক, ৰাভা, গাৰো আদি। আনহাতে কঠিন ভাষা হ'ল মিচিং ভাষা। আনহাতে কাৰ্বি ভাষা মাজ ভাগত। ই চীনা-তিব্বতীয় ভাষা পৰিয়ালৰ অন্তৰ্গত কিন্তু ইয়াৰ স্থান স্পষ্ট নহয়। সেয়ে হয়তো ভাষা বিজ্ঞানী শ্বাফাৰ আৰু ব্ৰেডলীয়ে মিকিৰ ভাষাক এক পথচ্যুত কুকি-চিন ভাষা বুলি শ্ৰেণীকৰণ কৰিছে। কাৰ্বি ভাষাৰ পুৰণি নাম মিকিৰ ভাষা। কাৰ্বি ভাষা আকৌ মূলতঃ দুই প্ৰকাৰৰ - পাহাৰীয়া কাৰ্বি (অসমৰ কাৰ্বি আংলং জিলাৰ ৰংখাং উপভাষা) আৰু ভৈয়ামৰ কাৰ্বি বা ডোম্‌ৰা কাৰ্বি (অসমৰ কামৰূপ জিলা আৰু মৰিগাঁও জিলা আৰু মেঘালয়ৰ ৰি-ভৈ জিলাত কোৱা হয়)। ডিফু অঞ্চলৰ ভাষাক বৰ্তমান মান্য ভাষা হিচাপে ধৰি লৈছে। কাৰ্বি মানুহৰ সংখ্যা প্ৰায় ৪২ লাখ। এসময়ত কাৰ্বি ভাষা অসমীয়া লিপিৰে লিখা হৈছিল যদিও বৰ্তমান ৰোমান লিপিৰে লিখা হয়। কাৰ্বি ভাষাত বৰ্ণৰ সংখ্যা কম। অসমীয়া লিপিৰে লিখাৰ ক্ষেত্ৰত যিকেইটা বৰ্ণৰ প্ৰয়োজন হয়, সেইকেইটা হ'ল - অ আ ই এ ও ক খ ঙ চ ছ জ ত থ দ ধ ন প ফ ব ভ ম য ৰ ল ৱ হ আৰু ং। আনহাতে কাৰ্বি ভাষাত ব্যৱহাৰ যুক্ত বৰ্ণ বিলাক হ'ল - ক্ৰ ক্ল খ্ৰ থ্ৰ প্ৰ প্ল ফ্ৰ ফ্ল হ্ৰ হ্ল। কাৰ্বি ভাষাত কিছুমান বাক্য বিভিন্ন ধৰণে প্ৰকাশ কৰা দেখিবলৈ পোৱা যায়। যেনে - মই তোমাক ভালপাওঁ - নে নাং ফান নিং দ’ক / নে নিং নাং হাং পিক / নে নাংফান নিং নাংদ'ক / নে নাংফান নিং নাংহাং ......। তাৰোপৰি কাৰ্বি ভাষাত কিছুমান একেই শব্দ সুৰৰ ওপৰত ভিত্তি কৰি ভিন্ন অৰ্থ প্ৰকাশ কৰে। যেনে - মে² - ভিনদেউ, মে¹ - জুই, মে’¹ - ভাল। ফু¹ - মূৰ, ফু² ককাদেউতা। (¹ = নিম্ন সুৰ, ² = উচ্চ সুৰ)।

‌ ড° অৰ্পণা কোঁৱৰৰ প্ৰবন্ধৰ পৰা লোৱা কিছুমান কাৰ্বি ভাষাৰ বাক্য তলত দিয়া হ'ল -

• নে আন চ’ - মই ভাত খাওঁ
• চাইনং বাপচ’ - গৰুৱে ঘাঁহ খায়
• লা কিতাপ ত’ক - সি কিতাপ লিখে
• নে নাং ফান নিং দ’ক - মই তোমাক ভাল পাওঁ
• নে ফান মাৰৱে এপুম - মোক এটা আম দিয়া 
• চহাং-চৰেক আকান ছাং চিকিপ ইছি পিথা - ভিক্ষাৰীক চাউল এমুঠি দিয়া 
• নে কলম পেনছি ত'ক - মই কলমেৰে লিখোঁ
• নে হেম দামজি - মই ঘৰলৈ যাম
• নে বজাৰ পেনছি অ'ক নাম - ম‍ই বজাৰৰ পৰা মাছ আনিছোঁ
• দিফুছি বাজাৰ দ' - দিফুত এখন বজাৰ আছে
• হি থাই আলং হন-হনথা আৱে - বজাৰত শাক-পাচলি নাই

     কাৰ্বি ভাষাৰ সংখ্যা - https://www.omniglot.com/language/numbers/karbi.htm

     দৈনন্দিন জীৱনত ব্যৱহৃত ৬০ টা কাৰ্বি বাক্য - https://www.dimasathairili.com/2022/07/karbi-sentences.html?m=1

কাইলৈ হয়তো মই নাথাকিম

কাইলৈ হয়তো মই নাথাকিম
আৰু মই নথকাৰ এই বাতৰি 
হয়তো আপুনি প'ষ্ট কৰিব 
আপোনাৰ টাইমলাইনত

আপোনাৰ সেই প'ষ্টত 
সকলোৱে 😪 ৰিয়েচন দিব
  
কিছুমানে অৱশ্যে 👍 কৰিব
আন দুই-চাৰিজন বোকা****ই
❤️ অথবা 😆 দিব


কাইলৈ হয়তো মই নাথাকিম
আৰু মই নথকাৰ এই বাতৰি শুনি
কিছুমানে মোৰ প্ৰফাইল খুচৰি চাব

এনেদৰেই কিছুদিন পাৰহৈ যাব

তাৰ পিছত মোৰ টাইমলাইনত
মকৰাই জাল বান্ধিব
শগুনে মৰাশ বিচাৰি অহাৰ দৰেও
কোনেও নাহিব এবাৰো


তাৰ পিছত আপুনি আপোনাৰ পথত

আৰু মই বিষাদৰ বেহেলা বজাই
তাণ্ডৱ নৃত্য কৰিম এন্ধাৰৰ গৰ্ভত!


#কন্দৰ্পজিৎ
২৪/০৭/২০২৩

অন্ততঃ তেওঁ বুজিব পাৰিব লাগিছিল


অন্ততঃ তেওঁ বুজিব পাৰিব লাগিছিল
কিদৰে শুকাই যায় অশ্ৰুৰ টোপাল

অন্ততঃ তেওঁ বুজিব পাৰিব লাগিছিল
কিদৰে মৰাশ এটাও জীয়াই থকাৰ সপোন দেখে

অন্ততঃ তেওঁ বুজিব পাৰিব লাগিছিল
তেজৰ সোঁতত নৈ বয়

অন্ততঃ তেওঁ বুজিব পাৰিব লাগিছিল
যি বুজিব নোৱাৰিলে তেওঁ

আৰু মই ......

আৰু মই 
বুজিও নুবুজা এটা শ
টিকা ফঁটা ৰ'দত শুকাই নিজৰেই মৃতদেহ !

#কন্দৰ্পজিৎ
২৩/০৭/২০২৩

ডোমাৰী ভাষা

ভাৰতত ডোম জাতিৰ মানুহ আছিল বুলি আপুনি নিশ্চয় শুনিছে। এতিয়াও হয়তো কিছু সংখ্যক আছে, কিন্তু কালক্ৰমত তেওঁলোকে আন ভাষাক আদৰি লোৱাৰ ফলত নিজৰ ডোমাৰী ভাষা হেৰুৱাই পেলাইছে। কিন্তু আশ্চৰ্য্যৰ কথা যে পৃথিৱীৰ আন কিছুমান দেশত এই ভাষাৰ মানুহ আছে বুলি জানিবলৈ পোৱা গৈছে। কিন্তু তেওঁলোক একত্ৰিত নহয়, বিভিন্ন দেশৰ বিভিন্ন অঞ্চলত সিঁচৰতি হৈ আছে। আচৰিত কথা যে, তেওঁলোকে নিজৰ ভাষা হেৰুৱাই পেলোৱা নাই।

ডোমাৰী হৈছে ভাৰতৰ পৰা বিলুপ্তপ্ৰায় আৰ্য্য ভাষা। এই ভাষাৰ মানুহ মধ্যপ্ৰাচ্য আৰু উত্তৰ আফ্ৰিকাত সিঁচৰতি হৈ আছে। এই ভাষাটো আজাৰবাইজানৰ উত্তৰ দিশত আৰু মধ্য চুডানৰ দক্ষিণলৈকে চলে। এই ভাষাৰ মানুহ তুৰস্ক, ইৰাণ, ইৰাক, পেলেষ্টাইন, ইজৰাইল, জৰ্ডান, ইজিপ্ত, চুডান, লিবিয়া, টিউনিছিয়া, আলজেৰিয়া, মৰক্কো, ছিৰিয়া আৰু লেবাননত বাস কৰে। আৰবৰ মানুহে তেওঁলোক নাৱাৰ বুলি কয়, কাৰণ তেওঁলোক আছিল যাযাবৰী জনগোষ্ঠী যিয়ে প্ৰথমে ভাৰতীয় উপমহাদেশৰ পৰা মধ্যপ্ৰাচ্যলৈ প্ৰব্ৰজন কৰিছিল। বৰ্তমান এই ভাষা ক'ব পৰা মানুহৰ সংখ্যা তিনি লাখৰো কম। ডোমাৰীৰ উপভাষা সমূহ হ'ল - নবাৰী, কুৰবাটি, হেলেবি, হালাব, কৰাচী, মাৰাশী, গৰাকা, চুৰি-বালি আৰু নাৰিকুৰাবা। এই ভাষা লিখাৰ ক্ষেত্ৰত অঞ্চল বিশেষে লেটিন, হিব্ৰু আৰু আৰৱী আখৰ ব্যৱহাৰ কৰা হয়।

প্ৰথমে এই ভাষাৰ কেইটামান সংখ্যা তলত দিলোঁ ⤵️

১ য়েক / য়িকা
২ দি
৩ তিৰিন
৪ ইষ্টাৰ
৫ পাঞ্জ
৬ ছাছ
৭ হাৱ্ত / হফ্ত
৮ হায়ছ্থ / হায়তেক
৯ নু
১০ দেজ
২০ ৱিচ
১০০ ছায়

এতিয়া কিছু শব্দ ⤵️

মই - আমা
আমি - এমে / আমিন
তুমি - আতু / তো
কোন - কানি / কো
কি - কি / কায়
ক'ত - কাতে / কেতা
কেতিয়া - কাৱাস / কাচি
কেনেকৈ - কেকে / কেনে‌ কাত
নহয় - না
সকলো - গিছ / গিছতানে
বহুত - বল / বু
কম - আকাম / টিকা
দীঘল - দীৰ্গা / দ্ৰংগে
মানুহ - মানুস / নাফাৰ
সাপ - সাপ / সাব
বাহু - দুদ
গছ - ছাদজ়াৰ / লাউৰা
ফল - ফাৱাকে
ঘাঁহ - হাছিছ
মাংস - মাচি
কণী - আনা
চুলি - ৱালভাল
মূৰ - ছিৰি / ছেৰ
কাণ - কান
চকু - আক্কি
নাক - পিৰিন
দাঁত - দান্দ 
জিভা - ঝিভ / জিব
নখ - নাইল
ভৰি - পাৱ
হাত - হস্ত / সস্ত
পেট - পেট
পিঠি - পিষ্ট 
পান কৰা - পি
খোৱা - কোৱা
জানা - ঝান / জান
শুৱা - ছুছ
মৰা - মাৰি / ম্ৰা
মাৰা - মাৰ
আহা - আও / আউ
দিয়া - দে
গোৱা (গানৰ ক্ষেত্ৰত) - গাক 
পানী - পানী
বৰষুণ - ৱাৰচ
নিমখ - লোন
জুই - আগ
কলা - কালা
ৰাতি - আৰাত
দিন - দিচ
বছৰ - ৱাৰচ
ঠাণ্ডা - সিল্দা
নতুন - নাৱা
আৰু - উ / ৱা
নাম - নাম

#কন্দৰ্পজিৎ

অসমীয়া - বড়ো - ককবৰক

নমস্কাৰ  
খুলুমবায় 
খুলুমখা

তুমি কোন? 
নৗং সৗৰ?  
নৗংনি ছাবু?

তোমাৰ নাম কি?  
নৗংনি মুঙা মা?  
নিনি মুঙ তামো?

মোৰ নাম কন্দৰ্পজিৎ   
আংনি মুঙা কন্দৰ্পজিৎ   
আনি মুঙ কন্দৰ্পজিৎ 

তোমাৰ কি খবৰ? / তুমি কেনে আছা? 
নৗংনি মা খবৰ ?  
নৗঙ ছাবো?

ভাল  
মৗজাং  
কাহামনো

তুমি কোন ঠাইৰ?  
নৗং ব'দে জাইগানি?  
নৗং বোৰোনি? 

মই সাপটগ্ৰামৰ  
আং সাপটগ্ৰামনি  
আং সাপটগ্ৰামনি

আমি ধুবুৰীলৈ যাওঁ  
জৗং ধুবুৰীয়াও থাংদোং  
চৗঙ ধুবুৰী থাহনগো

তেওঁ কিতাপ পঢ়ে  
বিয়ো বিজাব ফৰায়দৗং 
বো বিজাপ পোৰিখা

তেওঁ বিদ্যালয়লৈ যাব
বিয়ো ফৰায়সালিয়াও থাংবায়
বো ৰৗংনোগো থাহোংনাই 

এতিয়া তুমি কি কৰি আছা?
দানিয়া নৗং মা খালামদৗং?
তাবুকখে নৗং খৗলাই তংচা? 

মই কাম কৰি আছোঁ
আং খামানি খালামদৗং
আং তাংগৗই তঙো

তুমি ক'লৈ যোৱা?
নৗং বহায় থাংগৗন?
নৗং বৰো থাহঙৗই?

তেওঁ আজি ঘৰৰপৰা আহিছে
বিয়ৗ দিনৈ ন'নিফ্ৰাই ফৈদৗংমৗন
বো তিনি নোগো ফাইও

মই ৰাতি যাম
আং হৰাৱ থাংগৗন
আং হৰো থাহংখা

মই সুখী
আং গৗজৗনবাই
আং তংহোকজাক 

আহা
ফৈদৗ 
ফাইজাদি

সুপ্ৰভাত
মৗজাং ফুং
ফুং কাহাম

শুভৰাত্ৰি
মৗজাং হৰ
হৰ কাহাম

মই তোমাক ভালপাওঁ
আং নৗংখৌ মৗজাং মৗনৗ  
আং নোনো হামজাকগো

তুমি মোক ভালপোৱা নে?
নৗং আংখৌ মৗজাং মৗনবাই না?
নৗং আংকো হামজাগো?   

হয়
অৗ 
ইন' / আও

নহয়
নাঙা
ইন'হি

ধন্যবাদ
সাবায়খৰ
হামবাই
 
(কিবা ভুল পৰিলক্ষিত হ'লে অনুগ্ৰহ কৰি আঙুলিয়াই দিব।)

#কন্দৰ্পজিৎ

অসমীয়া - বড়ো - ককবৰক - গাৰো - জোংখা - তিব্বত - ৰাভা - কোচ

বড়ো ভাষাৰ লগত মিল থকা ভাষা বিলাক হ'ল - ককবৰক, গাৰো, জোংখা (Dzonkha), তিব্বত, ৰাভা আৰু কোচ ভাষা। ইয়াৰ ভিতৰত বড়োৰ সৈতে বেছি মিল থকা ভাষা হ'ল ত্ৰিপুৰাৰ ককবৰক ভাষা। আনহাতে জোংখা হ'ল ভূটানৰ ভাষা। তলত উল্লেখিত ভাষাসমূহৰ সংখ্যা বিলাক দিয়া হ'ল। (ইয়াত কিবা ভুল পৰিলক্ষিত হ'লে জনাব।)

অসমীয়া - বড়ো - ককবৰক - গাৰো -
             জোংখা - তিব্বত - ৰাভা - কোচ

শূন্য - লাথিখো - বুকচা - শুইনো - 
         লেক্‌কৰ - লাইকৰ - * - ৰিয়া

এক - সে - সা - সা - 
          চি - চিং - সা - সা

দুই - নৈ - নৗই - গ্নি/গিনি - 
        নি - নি - নিঙ - নিঙ

তিনি - থাম - থম - গিত্তাম - 
           চুম - চুম - তাম - তাম

চাৰি - ব্ৰৈ - ব্রৗই - ব্ৰি- 
          ঝি - শি - চেচা - ব্ৰি

পা‌ঁচ - বা - বা - বোঙ- 
         ঙা - ঙা - তলা - বৗঙ

ছয় - দ' - দোক - দোক - 
        দ্ৰু - ত্ৰুগ - ক্ৰোব - ম্ৰোব

সাত - স্নি - স্নি - স্নি/ছিনি - 
          দুৱেন - দুন - চিয়া - সিন

আঠ - দাইন - চাৰ - চেত - 
          গে - গ্যায় - গিন - গিন

ন - গু - চুকু - স্কু - 
      গু - গু - বিঙ - বিন

দহ - জি - চি - চিকুং/চিকিং - 
        চুথাম - চু - সাথা

এঘাৰ - জিসে - চিসা - চিসা - 
            চুচি - চুজি - সাসা

বাৰ - জিনৈ - চিনৗই - চিগ্নি/চিগিনি - 
         চুনি - চুনি - সানিঙ

তেৰ - জিথাম - চিথম - চিগিত্তাম - 
          চুচুম - চুচুম - সাতাম

চৈধ্য - জিব্ৰৈ - চিব্রৗই - চিব্ৰি - 
      ‌ চুঝি - চুশি - সাচেচা

পোন্ধৰ - জিবা - চিবা - চিবোঙা - 
              চুঙা - চুঙা - সাতলা

ষোল্ল - জিদ' - চিদোক - চিদোক - 
           ‌চুদ্ৰু - চুদু - সাক্ৰোব

সোতৰ - জিস্নি - চিস্নি - চিস্নি/চিছিনি - 
             চুদুৱেন - চুদুন - সাচিয়া

ওঠৰ - জিদাইন - চিচাৰ - চিচেত - 
           চুগে - চুগ্যায় - সাগিন

উনৈশ - জিগু - চিচুকু - চিচকু - 
             চুগু - চুগু - সাবিন 

বিশ - নৈজি - নৗইচি - কোলগ্ৰিক - 
         খেচি - নিশু - নিঙথা

একৈশ - নৈজিসে - নৗইচিসা - কোলগ্ৰিকসা - 
             নিয়াৰচি - নিশুৎচাজি - নিঙথা সা

ত্ৰিশ - থামজি - থমইচি - কোলাতচি - 
       ‌ * - চুমজু - থামথা

চল্লিশ - ব্ৰৈজি - ব্রৗইইচি - ছোতব্ৰি - 
 ‌‌ * - শিপজু - চেচাথা

পঞ্চাশ - বাজি - বাইচি - ছোতবোঙা -
           ‌ * - ঙাপজু - তলাথা

ষাঠি - দ'জি - দোকইচি - ছোতদোক - 
                 * - ত্ৰুকচু - ক্ৰোবথা

সত্তৰ - স্নিজি - স্নিইচি - ছোতস্নি/ছোতছিনি -  
                  * - দুনজু - চিয়াথা

আশী - দাইনজি - চাৰইচি - ছোতচেত - 
                       * - গ্যায়জু - গিনথা

নব্বৈ -গুজি - চুকুইচি - ছোতস্কু - 
                * - গুপজু - বিঙথা

এশ - জৌসে - সাৰা - ৰিতছাসা - 
                 * - গ্যা - সাথাথা

দুশ - জৌনৈ - নৗইৰা - ৰিতছাগ্নি/ৰিতছাগিনি - 
                * - গ্যানি - নিঙথাথা

হাজাৰ - ৰৗজা - চাই - হাজালসা - 
                    * - টং

দুই হাজাৰ - নৈৰৗজা - নৗইচাই - হাজালগ্নি/হাজালগিনি - 
                             * - টংনি

লাখ - লাখ - ৰাচাই

দুই লাখ - নৈলাখ - নৗইৰাচাই

কোটি - কোটি - ৰৗজাং

দুই কোটি - নৈকোটি - নৗইৰৗজাং

#কন্দৰ্পজিৎ

ঘূৰি নহা বাটেৰে

খবৰ বিচাৰি ফুৰা মানুহজন
খবৰ সংগ্ৰহ কৰিবলৈ ওলাই গ'ল
আজি নিজেই এটা খবৰ হৈ 
অন্য এক জগতৰ খবৰ বিচাৰি

কবিতা ভালপোৱা মানুহজন
কবিতা বিচাৰি ওলাই গ'ল
ঘূৰি নহা বাটেৰে ...... 

(ছত্ৰপতি গোস্বামী দাৰ স্মৃতিত) 🕉️

✍ #কন্দৰ্পজিৎ
০৬/০৭/২০২৩

ॐॐॐॐॐॐॐॐॐॐॐॐॐॐॐॐॐ
“অসমীয়া প্ৰতিদিন” কাকতৰ সাপটগ্ৰামৰ 
সাংবাদিক ছত্ৰপতি গোস্বামীয়ে আজি 
পুৱা দহমান বজাত ইহলীলা সম্বৰণ কৰে। 
ॐॐॐॐॐॐॐॐॐॐॐॐॐॐॐॐॐ

11/07/2023

এখন হাত

=======

এখন হাত
শব্দৰে প্ৰকাশ কৰিব নোৱাৰিলোঁ 

এখন হাত
এটা কবিতা
কবিতা-অকবিতা একোৱেই নহ'ল 
উমহু লিখিব নোৱাৰিলোঁ 
আঁকিব নোৱাৰিলোঁ শব্দৰ আঁচ টানি

দূৰত্বই অনাস্পৰ্শৰ গৰ্ভলৈ ঠেলি দিয়া
এখন হাত
শৈশৱৰ সোণালী হাত
যৌৱনৰ ৰূপালী হাত

চকুপানী মচি দিবলৈও 
এখন হাতৰ প্ৰয়োজন
মোৰ তৃতীয়খন হাত

অনাস্পৰ্শিত তৃতীয়খন হাত আছে সিপাৰে ৰৈ
আৰু ইপাৰে স্মৃতিৰ গৰল পান কৰি আছোঁ মই

এখন হাত ......
হাত নহয়
শৈশৱৰ মাত
যৌৱনৰ বাট

আৰু সম্প্ৰতি 
সেই তৃতীয়খন হাত বিচাৰিলে 
মোৰ চাৰিওফালে বৈ আহে
শূন্যতাৰ নিনাদ !

✍ কন্দৰ্পজিৎ

07/07/2023

হিন্দুৰ ব্ৰাহ্মণ্যবাদ, ধৰ্মান্তকৰণ, ভাৰতত বৌদ্ধৰ পতন আৰু দেৱদাসী প্ৰথা

(হেমন্ত শৰ্মাৰ ফেচবুক প'ষ্টৰ আঁতধৰি)

১/ মানক বা নামানক, ব্ৰাহ্মণৰ হৃদয় মানৱতাৰে ভৰা। 
     হয়, ব্ৰাহ্মণৰ হৃদয় ইমানেই মানৱতাৰে ভৰা যে তেওঁলোকৰ বাবেই এক শ্ৰেণীৰ হিন্দু ব্যক্তিক “অছুত” অৰ্থাৎ স্পৰ্শৰ বাহিৰত ৰখা হৈছিল। 
    ব্ৰাহ্মণৰ হৃদয় ইমানেই মানৱতাৰে ভৰা যে এইটো কৰিব নাপায়, সেইটো কৰিব নাপায় বুলি নিয়ম নিৰ্দ্ধাৰণ কৰি দিছিল আৰু নিয়ম ভঙ্গ কাৰিক প্ৰায়চিত্ত হিচাপে মানসিক, শাৰীৰিক আৰু আৰ্থিক দণ্ড দিয়া হৈছিল। এনে বহু জীৱন্ত কাহিনী আছে। তাকো ঐতিহাসিক বা প্ৰাক্ ঐতিহাসিক নহয়, স্বাধীনোত্তৰ যুগৰ কাহিনী।¹
    ব্ৰাহ্মণৰ হৃদয় ইমানেই মানৱতাৰে ভৰা যে, ভাৰতৰ বহু সনাতনী হিন্দু ব্যক্তিয়ে নিৰ্যাতন সহ্য কৰিব নোৱাৰি ধৰ্মান্তৰিত হৈছিল। আৰু তাক নাম দিয়া হৈছিল ধৰ্মান্তকৰণ। মোগল শাসন কালত কিছুসংখ্যক ব্যক্তি ভয়তে ইছলাম ধৰ্ম গ্ৰহণ কৰিছিল আৰু খ্ৰীষ্টান মিছনেৰীৰ আগমনৰ পিছত সিহঁতৰ আৰ্থিক প্ৰলোভনত কিছুমান মানু্হ খ্ৰীষ্টান ধৰ্ম গ্ৰহণ কৰিছিল। এয়া সঁচা। কিন্তু বহু সংখ্যক লোকে ব্ৰাহ্মণ্যবাদৰ হেঁচাত স্ব-ইচ্ছাৰে ধৰ্মান্তৰিত হৈছিল।
   ব্ৰাহ্মণৰ হৃদয় ইমানেই মানৱতাৰে ভৰা যে, সৌসিদিনা এজন ব্ৰাহ্মণ নেতাই দলিতৰ মূৰত প্ৰেচাৱ কৰি দিলে।²
    আচলতে ব্ৰাহ্মণ শব্দৰ শাস্ত্ৰীয় অৰ্থৰ ব্যাখ্যাক গুৰুত্ব নিদি জন্মগত ব্ৰাহ্মণ্যবাদক আন সকলো হিন্দুৱে মানি লোৱাৰ ফলস্বৰূপে এইবোৰ ঘটনাৰ পুনৰাবৃত্তি হয়।
   ব্ৰাহ্মণৰ হৃদয় ইমানেই মানৱতাৰে ভৰা যে, জন্মগত ব্ৰাহ্মণৰ ক্ষেত্ৰত হে সেইবোৰ মানৱতাবাদৰ কথা ওলাই আহে।
     
২/ ব্ৰাহ্মণ আছে বাবেই সমাজত আধ্যাত্মিক চিন্তা চৰ্চা অব্যাহত আছে। 
     হয়, ব্ৰাহ্মণ আছে বাবেই সমাজত আধ্যাত্মিক চিন্তা চৰ্চা অব্যাহত আছে। অন্যথায় আধ্যাত্মিক চিন্তাতকৈ মানৱতাবাদী চিন্তাৰ উত্থান ঘটিলেহেঁতেন। কিন্তু ব্ৰাহ্মণ্যবাদৰ আধ্যাত্মিক নিৰ্দেশাৱলীয়ে মানৱতাবাদৰ পতন ঘটাবলৈ সক্ষম হৈছে। 
    ব্ৰাহ্মণ আছে বাবেই সিহঁতৰ চিন্তাধাৰাকে সমাজত আধ্যাত্মিক চিন্তা বুলি প্ৰচাৰ কৰি আনৰ চিন্তাধাৰাক হেঁচা প্ৰয়োগ কৰি নিঃশেষ কৰিব পাৰিছে। 
   ব্ৰাহ্মণ আছে বাবেই শংকৰদেৱৰ বিৰুদ্ধে বিদ্ৰোহ ঘোষণা কৰিব পাৰিছিল, শংকৰদেৱক অসমৰ পৰা খেদি পঠিয়াব পাৰিছিল। 
   ব্ৰাহ্মণ আছে বাবেই বৌদ্ধ ধৰ্মক ভাৰতৰ পৰা নিঃশেষ কৰাৰ ক্ষেত্ৰত বহু পৰিমাণে সফল হ'ব পাৰিছে। 

৩/ আনুষ্ঠানিক শিক্ষা নাথাকিলেও ব্ৰাহ্মণৰ মগজটো বেলেগ৷
     হয়, আনুষ্ঠানিক শিক্ষা নাথাকিলেও ব্ৰাহ্মণৰ মগজটো বেলেগ৷ কাৰণ আনুষ্ঠানিক শিক্ষা নাথাকিলেও সিহঁতে শিক্ষিত ব্যক্তিৰ মগজুতো ধৰ্মৰ ঔষধ স্প্ৰে কৰিব পাৰে। সেইবাবেই আধুনিক শিক্ষাৰে শিক্ষিত হৈও, বিজ্ঞান বিষয়ত স্নাতকোত্তৰ উপাধি অৰ্জন কৰিও মানুহে তথাকথিত জন্মগত ব্ৰাহ্মণৰ চৰণ পখালি দিবলৈ অপেক্ষাৰত হৈ থাকে। 
     হয়, আনুষ্ঠানিক শিক্ষা নাথাকিলেও ব্ৰাহ্মণৰ মগজটো বেলেগ৷ কাৰণ সিহঁত যে জন্মগত ব্ৰাহ্মণ।
    খ্ৰীষ্টান পাদুৰী হ'বলৈ খ্ৰীষ্টান ধৰ্ম সম্পৰ্কে অধ্যয়ন কৰিবলগীয়া হয়, ইছলামৰ মোল্লা বা মৌলানা বা মৌলবী হ'বলৈ হ'লে ইছলাম ধৰ্ম সম্বন্ধীয় অধ্যয়নৰ প্ৰয়োজন হয়। বৌদ্ধ লামা হ'বলৈ হ'লেও বৌদ্ধ ধৰ্মৰ জ্ঞান আহৰণ কৰিবলগীয়া হয়। কিন্তু হিন্দু ধৰ্মৰ ব্ৰাহ্মণ হ'বলৈ হ'লে কোনো ধৰ্ম শাস্ত্ৰ অধ্যয়নৰ বা ধৰ্ম সম্পৰ্কে আনুষ্ঠানিক শিক্ষাৰ প্ৰয়োজন নহয়। ব্ৰাহ্মণ জন্মগত। এই ধাৰণা সকলো হিন্দু ধৰ্মাৱলম্বীৰ মাজত বিয়পাই দিয়াৰ ক্ষেত্ৰতো ব্ৰাহ্মণ সকলে সফল হৈছিল, কাৰণ আনুষ্ঠানিক শিক্ষা নাথাকিলেও ব্ৰাহ্মণৰ মগজটো বেলেগ৷

    বুদ্ধদেৱ বাহিৰৰ নাছিল। কিন্তু বৰ্তমান বৌদ্ধ ধৰ্মালম্বী লোকৰ ভিতৰত বেছি সংখ্যক ম্যানমাৰ, শ্ৰীলংকা, কম্বোডিয়া, লাওচ, ভূটান আদি দেশত দেখিবলৈ পোৱা যায়। বুদ্ধদেৱে বৌদ্ধ অৰ্থাৎ বোধ বা জ্ঞানক প্ৰাধান্য দিছিল। ঈশ্বৰৰ অস্তিত্ব সম্পৰ্কে একো উল্লেখ কৰা নাছিল। সেয়ে বৌদ্ধ ধৰ্মক নাস্তিকৰ ধৰ্ম বুলি প্ৰচাৰ চলাই ভাৰতত বৌদ্ধ ধৰ্মৰ প্ৰভাৱ হ্ৰাস কৰাৰ ক্ষেত্ৰতো এই বেলেগ মগজুৱে বিশেষ ভূমিকা লৈছিল। ব্ৰাহ্মণবাদৰ বিপক্ষে কবিতা লিখা বাবেই কবি নাগাৰ্জুনক দেশান্তৰিত কৰাৰ ক্ষেত্ৰতো বিশেষ ভূমিকা লৈছিল এই বিশেষ ধৰণৰ বেলেগ মগজুৱে। নাস্তিকৰ বিৰুদ্ধাচৰণ কৰিবলৈ মানুহৰ মন-মগজুত ধৰ্মীয় নিচাৰে নিচাশক্ত কৰি তুলিছিল এই সকলেই। নাস্তিকতাবাদ পাশ্চাত্যৰ পৰা অহা বুলি পাশ্চাত্য শিক্ষাৰ পৰাও মানুহক আঁতৰাই ৰাখিবলৈ চেষ্টা কৰিছিল এসময়ত। অৱশ্যে নাস্তিকতাবাদৰ জন্মদাতা চাৰ্বাক যে এজন ভাৰতীয় ঋষি তথা দাৰ্শনিক আছিল আৰু তেওঁ চাৰ্বাক দৰ্শনৰ সৃষ্টি কৰিছিল, এই কথা ভাৰততে ভালদৰে প্ৰচাৰ হ'বলৈ দিয়া নাছিল।
     কিছুমানে আকৌ বুদ্ধদেৱক ভগৱানৰ নৱম অৱতাৰ বুলি কৈ বৌদ্ধ ধৰ্ম হিন্দুৰ অংশ বুলি মানুহৰ মাজত প্ৰচাৰ চলাইছিল। আন কিছুমানৰ মতে ভগৱানৰ অৱতাৰ বুদ্ধ আৰু গৌতম বুদ্ধ একেজন ব্যক্তি নহয়। এইবিষয়ে আগতে লিখিছিলোঁ।³ আনহাতে কল্কি পুৰাণৰ মতে বুদ্ধ অৱতাৰৰ যোগেদি ভগৱানে মানুহক বামানয় শাস্ত্ৰৰ প্ৰতি আকৰ্ষিত কৰি বিপথে পৰিচালিত কৰাৰ কথা আছে। ভগৱানে বাৰু মানুহক বিপথে পৰিচালিত কৰিবলৈও অৱতাৰ লয় নে? তাতেই আকৌ উল্লেখ কৰিছে যে কল্কি অৱতাৰ হৈ বৌদ্ধগণক সংহাৰ কৰিব বুলি।⁴
    শংকৰদেৱ বিৰচিত কীৰ্ত্তন-ঘোষাতো উল্লেখ আছে⁵ —
       বুদ্ধ অৱতাৰে বেদপন্থ কৰি ছন্ন ।
    বামানয় সাস্ত্ৰে মুহি আছা অজ্ঞজন ॥
     নিচিন্তে চৰন নাম নলৱে তোহ্মাৰ ।
  সদায়ে প্ৰমত্ত লোক পাষণ্ড আচাৰ ॥১৩॥

     কলিৰ শেষত হৈবা কল্কি অৱতাৰ ।
    কাটি মাৰি ম্লেছক কৰিবা বুন্দামাৰ ॥
     সবাকু বধিবা বৌদ্ধগন যত আছে ।
কলিৰ শেষত সত্য প্ৰবৰ্ত্তাইবা পাছে ॥১৪॥

   এইবোৰ শাস্ত্ৰ হয়তো বুদ্ধদেৱে বৌদ্ধ ধৰ্ম প্ৰচাৰ কৰাৰ পিছত লিখা। কল্কি পুৰাণৰ মতে - বৌদ্ধ, নাস্তিক, ম্লেচ্চক ধ্বংস কৰি কলি কালক নিঃশেষ কৰাৰ উদ্দেশ্যে ভগৱানে কল্কি হিচাপে আবিৰ্ভাৱ হ'ব। এয়া একধৰণৰ স্ববিৰোধি মনোভাৱ নহয় নে? পৃথিৱীত থকা আন কোনো ধৰ্মৰ কথা ইয়াত উল্লেখ নাই। এনে কি হিন্দুৰ ভগৱানৰ অৱতাৰ কেৱল অবিভক্ত ভাৰততে নেকি? কোনো এটা অৱতাৰতো প্ৰাচ্য বা পাশ্চাত্যৰ দেশতো হ'ব পাৰিলেহেঁতেন! কোনো হিন্দু ভগৱানৰ অৱতাৰে নাইবা কোনো হিন্দু দেৱ-দেৱীয়ে প্ৰাচ্য বা পাশ্চাত্যৰ বিশেষ ভাবে প্ৰচলিত আন বেলেগ ধৰ্মৰ অপৰাধী ব্যক্তিক দণ্ড দিয়াৰ উদাহৰণ কিয় নাই? নে সেই ধৰ্মাৱলম্বীৰ লগত বলে নোৱাৰিব বুলি তেনে শাস্ত্ৰ লিখা নহ'ল?

    তেওঁলোক চতুৰ আছিল বাবেই নিজৰ স্বাৰ্থ পূৰণ কৰিবলৈ প্ৰকৃতিৰ উপাসক সকলকো হিন্দু ধৰ্মৰ অন্তৰ্গত কৰি লৈছিল। পাহাৰীয়া জনজাতীয় লোকসকলে হিন্দু ধৰ্মৰ বিষয়ে একো নাজানিছিল। সিহঁতে গছ, শিল আদিক উপাসনা কৰিছিল। হাবিত পোৱা ফল-মূল তথা যিকোনো বন্যপ্ৰাণীৰ মাংস সিহঁতে খাইছিল। এই গছ, শিল, পাহাৰ, নদী আদিৰ উপাসনাক পূজা বুলি কৈ সিহঁতক নিজৰ মাজলৈ টানি আনিছিল, ধৰ্মীয় শিক্ষা দিছিল, কিছু পৰিমানে সংস্কাৰিত বা পৰিৱৰ্তিত কৰিছিল। কিন্তু আকোঁৱালি ল'ব পৰা নাছিল। আনহাতে সেই জনজাতীয় লোকসকলে আকৌ কিছুমান পৰম্পৰা বাদ দিব পৰা নাছিল। সেইবোৰৰ বাবেই তেওঁলোকক অন্য দৃষ্টিৰে চোৱা হৈছিল। যাৰ বাবেই পৰৱৰ্তী সময়ত উত্তৰ-পূৰ্বাঞ্চলৰ বহুতো জনগোষ্ঠীয়ে খ্ৰীষ্টান ধৰ্ম গ্ৰহণ কৰে। কাৰণ সিহঁতে জনজাতীয় লোকসকলক নিজৰ পৰম্পৰাগত কিছুমান অভ্যাসৰ পৰা আঁতৰাই আনিবলৈ চেষ্টা কৰা নাছিল।

    এই ব্ৰাহ্মণ্যবাদৰ বাবেই সৃষ্টি হৈছিল সতীদাহ প্ৰথা, দেৱদাসী প্ৰথা আৰু বহুতো। 
দেৱদাসী সকলৰ জীৱন নিৰ্বাহ সম্পৰ্কে নতুনকৈ কোৱাৰ প্ৰয়োজন নাই। বৰ্তমান অধিকাংশ মানুহেই জানে সিহঁতৰ যন্ত্ৰণাময় অতীতৰ কাহিনী। কিন্তু সেইক্ষেত্ৰতো ব্ৰাহ্মণবাদী বেলেগ মগজুৱে কিদৰে সাধাৰণ মানুহৰ মন-মগজুক নিজৰ নিয়ন্ত্ৰণলৈ আনিবলৈ সক্ষম হৈছিল, এই বিষয়ে কম।

     মন্দিৰত কিয় ঘণ্টা লগোৱা হয়? মন্দিৰত প্ৰৱেশ কৰাৰ পূৰ্বে কিয় ঘণ্টা বজাব লাগে? (প্ৰস্থানৰ ক্ষেত্ৰত বজাব নালাগে।) জানেনে? এই সম্পৰ্কে ব্ৰাহ্মণ সকলে কয় — “ঘণ্টা বজালে মন্দিৰত স্থাপন কৰা দেৱ-দেৱীৰ মূৰ্তিবোৰত চেতনা জাগ্ৰত হয়। ইয়াৰ পিছত মানুহে কৰা পূজা অধিক ফলপ্ৰসূ হয়।”⁶
   তাৰ মানে ঘণ্টা বজোৱাৰ আগত দেৱ-দেৱী সকল শুই থাকে নেকি? যিয়েই নহওক, ব্ৰাহ্মণৰ এই যুক্তিক তেতিয়াৰ সাধাৰণ ৰাইজে মানি লৈছিল। সময় পৰিৱৰ্তন হ'ল। মানুহৰ চিন্তাধাৰাৰ বিকাশ হ'ল। সিহঁতৰো কিছুমানে শিক্ষা লাভ কৰি সকলো কথা বুজিব পাৰিছিল। কিন্তু ব্ৰাহ্মণ্যবাদৰ পতন ঘটাটো সিহঁতে নিবিচাৰে।
      তাৰ পিছত কিছুমান শিক্ষিত ব্ৰাহ্মণে ঘণ্টাৰ লগত বৈজ্ঞানিক সম্পৰ্ক স্থাপনৰ চেষ্টা কৰি নতুন যুক্তি দাঙি ধৰিলে — ঘণ্টা বাজিলে ইয়াৰ শব্দই বায়ুমণ্ডলত এক প্ৰবল কম্পনৰ সৃষ্টি কৰে। বতাহৰ বাবে ই কেৱল ওচৰতে নহয় বহু দূৰলৈও যায়। যাৰ বাবে পৰিৱেশত উপস্থিত থকা ক্ষতিকাৰক বেক্টেৰিয়া, ভাইৰাছ আৰু অণুজীৱবোৰ ঘণ্টাৰ কম্পনৰ প্ৰভাৱত ধ্বংস হৈ আমাৰ চৌপাশৰ পৰিৱেশ বিশুদ্ধ হৈ পৰে। তাৰোপৰি ঘণ্টাৰ শব্দৰ পৰা নিৰ্গত শব্দ সাত ছেকেণ্ডলৈকে প্ৰতিধ্বনিত হৈ থাকে। ঘণ্টাৰ প্ৰতিধ্বনিয়ে কিছু সময়ৰ বাবে আমাৰ শৰীৰৰ সাতটা চক্ৰ সক্ৰিয় কৰে, যাৰ ফলত নেতিবাচক চিন্তাৰ অন্ত পৰে আৰু শৰীৰটো ধনাত্মক শক্তিৰে ভৰি পৰে।⁷
    এইবিলাক আছিল মানুহক বুজনি দিয়াৰ বিভিন্ন কৌশল। কাৰণ সিহঁতৰ মগজু আন মানুহতকৈ পৃথক। বেলেগ মগজুৰ অধিকাৰী সিহঁত। এতিয়া আহো আচল কাহিনীলৈ — মন্দিৰৰ পূজাৰী সকলে দেৱদাসী সকলৰ লগত বিভিন্ন সময়ত যৌন সম্পৰ্ক স্থাপন কৰিছিল। সেয়ে সিহঁতে আলোচনা কৰি মন্দিৰৰ ঠিক বাহিৰৰ গেটত ঘণ্টাটো ওলোমাই থোৱাৰ ব্যৱস্থা কৰিছিল আৰু ভক্ত সকলৰ মনত অন্য এক ধাৰণা দিয়া হৈছিল। যাতে তেওঁলোকে প্ৰৱেশৰ পূৰ্বে কেইবাবাৰমান ঘণ্টা বজায়। কাৰণ ঘণ্টা বাজিলে পূজাৰীয়ে কোনোবা আহিছে বুলি গম পাব আৰু সচেতন হ'ব পাৰিব।⁸
    পৰম্পৰাগত ভাবে চলি অহা বাবে বৰ্তমানো এই নিয়ম প্ৰচলিত। বৰ্তমান আন একো কোনো বিশেষ কাৰণ নাই, যিহেতু বৰ্তমান দেৱদাসী প্ৰথা নাই। কিন্তু পৰম্পৰাগতভাৱে নিয়ম এটা হোৱাৰ পিছত সেই নিয়ম চলি থাকে।

   যিয়েই নহওক মানৱতাবাদেৰে ভৰা এই ব্ৰাহ্মণসকলক, আধ্যাত্মিক চিন্তাৰে ভৰপূৰ এই এই ব্ৰাহ্মণসকলক, বেলেগ ধৰণৰ মগজু সম্পন্ন এই ব্ৰাহ্মণসকলক অনুসৰণ কৰোঁ আহক!

✍ #কন্দৰ্পজিৎ কল্লোল

হেমন্ত শৰ্মাৰ ফেচবুক প'ষ্টৰ লিংক : https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=6259244317516862&id=100002940663393&mibextid=Nif5oz

তথ্যসূত্ৰ:
1. https://kkallol2014.mobie.in/a2
2. https://www.google.com/amp/s/organiser.org/2023/07/04/182088/bharat/madhya-pradesh-cm-initiated-action-against-man-seen-in-the-viral-video-urinating-on-the-face-of-another-man/amp/
3. https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2512484302224262&id=100003881492215&mibextid=Nif5oz
4. https://hinduism.stackexchange.com/questions/18218/is-kalki-avatar-a-killer-of-buddhist
5. https://as.m.wikisource.org/wiki/%E0%A6%AA%E0%A7%8D%E0%A7%B0%E0%A6%A5%E0%A6%AE_%E0%A6%96%E0%A6%A3%E0%A7%8D%E0%A6%A1:_%E0%A6%9A%E0%A6%A4%E0%A7%81%E0%A7%B0%E0%A7%8D%E0%A6%AC%E0%A7%8D%E0%A6%AC%E0%A6%BF%E0%A6%82%E0%A6%B6%E0%A6%A4%E0%A6%BF_%E0%A6%85%E0%A7%B1%E0%A6%A4%E0%A6%BE%E0%A7%B0
6, 7. https://www.google.com/amp/s/www.amarujala.com/amp/photo-gallery/bizarre-news/ajab-gajab-hindu-temple-bells-why-do-bells-rings-before-entering-to-temple-know-the-scientific-reason-2023-03-12

8. https://rahulsinghbauddha.wordpress.com/2021/05/10/%E0%A4%AE%E0%A4%82%E0%A4%A6%E0%A4%BF%E0%A4%B0-%E0%A4%AA%E0%A5%8D%E0%A4%B0%E0%A4%B5%E0%A5%87%E0%A4%B6-%E0%A4%95%E0%A5%87-%E0%A4%AA%E0%A5%8D%E0%A4%B0%E0%A4%BE%E0%A4%B0%E0%A4%82%E0%A4%AD-%E0%A4%AE/comment-page-1/

02/07/2023

গুৱাহাটীত ছানী লিয়নী

ব্যস্ত মহানগৰী
গুৱাহাটীত ছানী লিয়নী

সাংবাদিকসকলৰ জিভালৈকে 
নিমখৰ সোৱাদ

ব্যস্ত কৃষ্ণ
ব্যস্ত বুদ্ধ
ব্যস্ত হজৰত
ব্যস্ত যীশু

আহক নিমখীয়া জীৱনলৈ স্বাগতম
नमकीन हो जाए ये ज़िन्दगी 

ময়ো এদিন 
ছানী লিয়নীৰ প্ৰেমত পৰিছিলোঁ
সুৰঙ্গ বিচাৰি 
আটলান্টিকৰ অতল গহ্বৰলৈকে 
গতি কৰিছিলোঁ 

ময়ো এদিন সপোনতে 
চিঞৰি উঠিছিলোঁ
উহ্ আহ্
অসহ্য এই যন্ত্ৰণা
মই মুক্তি বিচাৰোঁ
I have need haven
স্বৰ্গৰ পথ কোনফালে
বেহস্তলৈ যোৱাৰ সুৰঙ্গ কোনদিশে

মই উন্মাদ হৈ উঠিছিলোঁ
আৰু কাষত বিচাৰি পাইছিলোঁ
ছানী লিয়নীক

বহি আছে
देवी सानी लियोन
Godess Sunny Leone
जन्नत की हूर सानी लियोन

ধৰ্মই মানুহৰ মাজত
বিভেদৰ সৃষ্টি কৰে
আৰু তাৰ মাজতে
মানৱতাবাদী ৰূপে থিয় হৈ আছে
ছানী লিয়নী

হিন্দুৰ সপোনতো 
अप्सरा सानी लियोन
মুছলমান ख्वाबতো
जन्नत की हूर सानी लियोन
খ্ৰীষ্টানৰ ড্ৰিমতো
Nymph Sunny Leone

আহক আজি ৰাতিটোৰ বাবে
সকলোৱে এবাৰ ছানী লিয়নীৰ প্ৰেমত
উন্মাদ হওঁ !

✍ #কন্দৰ্পজিৎ